Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

13.11.2018

Rytíři ve zbroji, roboty a lasery

Ford jako první plně zautomatizoval proces, díky kterému je nový Focus ještě bezpečnější

V dávných dobách se tento technologický postup používal při výrobě brnění, které chránilo rytíře před ranami soupeřových zbraní. Dnes jeho moderní obdoba přispívá k historicky nejvyšší úrovni bezpečnosti vozů Ford.

První plně automatizovaný proces tvarování za tepla slouží k výrobě součástí zajišťujících ochranu posádky. Ke slovu v něm přijdou obrovské pece, roboty i laser. Teploty laserového paprsku dosahují až 3 000 °C.

Vycházíme z technologií, které se ke zpevňování oceli používají tisíce let. Nasazením moderních materiálů a automatizace jsme však proces tváření za tepla zrychlili a zdokonalili,“ řekl Dale Wishnousky, viceprezident Ford of Europe pro výrobu. „Výsledkem je bezpečnostní konstrukce z bórem legované oceli, díky které patří nový Focus k nejbezpečnějším vozům v celé historii.“

Linka automatizovaného tvarování za tepla je plně integrovaná do montážního závodu v německém Saarlouis. Byla vybudována během nedávné modernizace továrny, která si vyžádala investice ve výši 600 milionů eur (v přepočtu přibližně 15,5 mld. Kč).

Bórem legovaná ocel představuje nejpevnější druh oceli používaný v automobilovém průmyslu. Nový Focus ji uplatňuje v hojné míře. Je z ní vyrobena ochranná struktura okolo prostoru pro cestující. Výsledek prokazuje mimo jiné o 40 % lepší odolnost při čelním nárazu. Bórem legovaná ocel se dnes využívá například při stavbě mrakodrapů.

Díly modifikované za tepla jsou vystaveny teplotám až 930 °C. Roboty je vloží do hydraulického lisu, jenž vyvine sílu až 1 150 tun. Zde se vytvarují do požadované podoby, poté se za pouhé tři sekundy ochladí. Materiál dosahuje v této chvíli již takového stupně pevnosti, že k přesnému ořezání dílu do konečného tvaru je zapotřebí laserového paprsku žhavějšího než láva. Video si můžete prohlédnout zde.


Zdroj: Ford



Novinky